Творчі роботи користувачів бібліотеки

Сучасне суспільство потребує такої особистості, яка б мала сформовані моральні якості та систему базових цінностей: природа, людина, праця, пізнання життя.
Актуальність сприяння розвитку творчих здібностей обдарованих школярів зумовлена реаліями сьогодення, які вимагають від особистості не лише знань, але й усвідомлення нею власної ролі та відповідальних дій згідно з принципами життя та пріоритетом прав людини.
Мета: виявлення рис обдарованості особистості, всебічне сприяння розвитку обдарованості, формування творчої особистості, створення системи роботи з обдарованими дітьми.
Завдання:
  • виявлення та сприяння розвитку інтелектуально обдарованих школярів;
·        формування готовності до свідомого вибору майбутньої професії, стимулювання школярів до навчання у вищих навчальних закладах;
·        сприяння самовираженню учнів у різних видах діяльності; задоволення їх потреб, інтересів та стимулювання творчого самовдосконалення;
·        формування покоління майбутніх науковців та практиків, творчих, ініціативних, підприємливих,  для різних галузей суспільного життя;
·        підвищення інтересу до поглибленого вивчення базових дисциплін, виявлення рівня сформованості вмінь дослідницької роботи через гуртки, факультативи, олімпіади тощо;
·        виховання компетентної особистості, здатної здійснювати самостійний вибір та приймати відповідальні рішення;
·        сприяння вдосконаленню навчально-виховного процесу та застосуванню сучасних прийомів і методів навчання.
     Шляхи реалізації: діагностика обдарованості та створення умов для навчання й розвитку обдарованих учнів на основі використання інноваційних педагогічних технологій; розвиток нахилів та здібностей дітей шляхом залучення їх до участі в роботі  гуртків, клубів; інтелектуальних турнірів, різнопланових ігор, фестивалів, виставок, що пропагують мистецьку, винахідницьку діяльність; залучення обдарованих учнів до участі в акціях, оглядах-конкурсах тощо; надання методичної допомоги членам педколективу з метою оновлення методики викладання предметів, розроблення методик пошуку і підтримки творчої обдарованості; висвітлення досягнень та проблем роботи з обдарованими учнями шляхом проведення круглих столів, психолого-педагогічних семінарів із залученням батьків, науковців, громадськості.

Робота з обдарованими дітьми:
здобутки, проблеми, пошуки


Найважливіше завдання
школи –  розкрити творчі здібності,
обдарування, таланти всіх вихованців.
В.Сухомлинський
      Обдарованість – це високий рівень здібностей людини, що дозволяє їй досягти особливих успіхів у певній галузі діяльності. Розрізняють загальну і спеціальну обдарованість. Загальна розумова обдарованість виявляється в оволодінні всіма видами діяльності, для успішного здійснення яких необхідні певні розумові якості. Спеціальна обдарованість пов’язана з певними видами діяльності, в яких вона найбільше розвивається. Для виявлення обдарованості використовують різні методи: від найпростішого батьківського спостереження до спеціально розроблених стандартизованих  тестових завдань. Обдаровані діти наділені високим творчим потенціалом і високим рівнем розвитку здібностей. Здебільшого найважливішими характеристиками обдарованих дітей вважають:  
- надзвичайно ранній вияв високої пізнавальної активності й допитливості;
 - швидкість і точність виконання розумових операцій, що зумовлене стійкістю уваги та оперативною пам’яттю;
- сформованість навичок логічного мислення; багатство активного словника;  швидкість і оригінальність вербальних (словесних) асоціацій;
- виражена установка на творче виконання завдань;
- розвиток логічного мислення й уяви;  
- володіння основними компонентами уміння вчитися.
      Важливою характеристикою обдарованості є креативність — здатність до творчості. Згідно із психологічними дослідженнями, основою обдарованості є закладений від народження творчий потенціал, який розвивається впродовж усього життя людини. Він не залежить безпосередньо від рівня розумових здібностей, оскільки діти з високим рівнем інтелектуального розвитку іноді володіють незначним творчим потенціалом.
      Обдарована дитина шукає спілкування з дорослими, бо ті розуміють її краще, ніж однолітки, які часто насміхаються, дають прізвиська. Обдаровані діти часто перебільшено емоційні, вони запальні, легко збуджуються через дрібниці, але це не вередування, а виявлення багатства їх натури.
       Творчі діти рідко бувають спокійними, вони страждають від своєї винятковості, але багатьох рятує тонке відчуття гумору, вони цінують його. У них особлива мова, особливе сприйняття. Тому такі якості обдарованих дітей вимагають особливого підходу до них і не випадково за рішенням Всесвітньої організації охорони здоров’я входять до “групи ризику”. Вони потребують особливого виховання, спеціальних, індивідуальних навчальних програм, спеціально підготовлених вчителів, шкіл. Фахівці давно відмітили, що обдаровані діти часто виростають в інтелігентних сім’ях, і справа тут зовсім не в особливих генах геніальності, а справа в сімейній атмосфері, в системі сімейних цінностей. Батьки у вихованні використовують різні стратегії.
       Перша  стратегія прямого виховного впливу, де вони постійно пропонують дітям якісь розвиваючі ігри, вправи. Інколи ця стратегія дає результати, але дуже часто в дитини виникає внутрішня протидія.
      Друга стратегія батьків вважає, що вивчати та розвивати їхню дитину повинні фахівці. Але не потрібно повністю перекладати всі турботи на плечі інших, а самим знаходитись осторонь.
      Третя стратегія – коли батьки дають вибір своїй дитині й намагаються підібрати гарну школу, не контролюючи розвиток здібностей. Найголовніше в таких сім’ях – атмосфера пізнавальних інтересів самих батьків (самі читають, ходять на виставки, не нав’язуючи свого інтересу). Така стратегія саморозвитку виявилась найефективнішою при вихованні обдарованої дитини.
         
         основні  напрямки  щодо  покращення
роботи  з  обдарованими  дітьми
        На сьогодні науковці різних країн працюють над проблемою обдарованості: біологи намагаються виділити ген обдарованості, психологи і соціологи створюють тести для визначення яскравих здібностей дітей, а у сучасній педагогічній теорії та практиці відбувається інтенсивний процес розробки системи виховання та навчання обдарованих дітей. Таким чином, проблема дитячої обдарованості є проблемою культурного та інтелектуального  потенціалу  будь-якої нації. Про це свідчать численні наукові, методичні публікації, науково-практичні конференції.  Учений-психолог В.Моляко вважає, що  кожна дитина має здібності в якомусь напрямі. Мистецтво педагогіки та психології – відшукати ці напрями, допомогти дитині зрозуміти себе, повірити у свої можливості.
        Робота з обдарованими дітьми вимагає належної змістової наповненості занять, зорієнтованості на новизну інформації та різноманітні види пошукової аполітичної, розвиваючої, творчої діяльності. Вона під силу висококваліфікованим, небайдужим до свого предмета вчителям.
       Формами роботи можуть бути групові та індивідуальні заняття на уроках і в позаурочний час.  Зміст навчальної інформації має доповнюватись науковими відомостями, які можуть одержати в процесі виконання додаткових завдань у той же час, що й інші учні, але за рахунок вищого темпу обробки навчальної інформації.
       Необхідно зауважити, що в рамках зазначеної проблеми є ряд питань, які потребують детального вивчення та вирішення, а саме:
       1) соціальна потреба успішного застосування творчого потенціалу педагогічного працівника;
       2) впровадження науково обґрунтованих педагогічних інновацій з урахуванням індивідуальних особливостей учнів. 
        М.Скаткін пропонує опис поетапного вирішення зазначених питань:
І етап -  формувати  творчі завдання й самому вирішувати їх, а дітям пропонувати роль виконавців своїх указівок;
ІІ етап -  ставити завдання, але способи вирішення пропонувати знайти учням, у підбити підсумок роботи;
ІІІ етап -  ставити творчі завдання, а учні самостійно проходять усі етапи пошуку і висновків. (Додаток1)
    Організація роботи з обдарованими дітьми:
1. Три категорії обдарованих дітей (за М.С.Лейтесом):
-         Учні з ранньою розумовою діяльністю.
-         Учні з прискореним розумовим розвитком.
-         Учні з окремими ознаками нестандартних здібностей.
2. Характерні ознаки обдарованих дітей:
-         надають перевагу спілкуванню з старшими дітьми і дорослими;
-         відрізняються блискучою пам’яттю;
-         люблять не лише ставити запитання, а й вислуховувати відповіді на них;
-         люблять розв’язувати різноманітні задачі;
-         виявляють здібності до малювання, музики;
-         мають багатий словниковий запас, говорять складними (розгорнутими) реченнями;
-         рано захоплюються читанням і багато читають;
-         вміють користуватись комп’ютером.

Бібліотека  в системі роботи
з обдарованими дітьми.

Кожна  дитина має право на розвиток талантів
(Стаття 29 Конвенції ООН про права дитини).


  Значну увагу роботі з обдарованими дітьми приділяє бібліотека. Підготовка учнів до успішної участі в них є важливим і досить складним завданням сучасного вчителя,  а  також  і  бібліотекаря. Саме тому актуальною є проблема спеціальної підготовки кадрів шляхом набуття ними теоретичних знань і практичного досвіду, технологічної та методичної підготовленості до забезпечення оптимального рівня навченості, вихованості й розвитку обдарованих школярів. В основу підготовки вчителя та  бібліотекаря  до роботи з обдарованими дітьми закладається знайомство з прогресивним досвідом, що стимулює особисте творче начало та сприяє засвоєнню ефективних способів розв’язання проблем. Тому  головною  метою   бібліотекаря   допомогти  вчителям  у  проведенні  роботи,  яка  спрямована  на  втілення благородних прагнень, сприяє постійному пошуку нових форм і методів роботи, використання нових технологій та можливостей Інтернету. Саме наявність партнерів, нестандартні форми успішної роботи свідчать про багатовекторність інтересів в діяльності закладу, а також у розвитку творчих здібностей обдарованих дітей. (Додаток 2) Одним із пріоритетних напрямків діяльності Туріянської шкільної бібліотеки є виявлення обдарованих дітей та підтримка і розвиток їхніх талантів. Література є найважливішим засобом залучення дітей до загальнолюдських цінностей, адже вона відкриває дитині світ прекрасного, розвиває його естетичні почуття, природні здібності, нахили до творчого мислення. Для того, щоб цей процес був успішним, у бібліотеці розроблено план роботи по виявленню обдарованих дітей та визначено пріоритетні напрями організації роботи з юними талантами. (Додаток 3)
Проводяться бібліотечні  уроки ,  а  також конкурси “Юні     читайлики”, “Юні казкарі”, захисти читацького формуляру.
Переможці  нагороджуються спеціальним свідоцтвом. Традиційними стали інтелектуальні змагання, переможцям якого присвоюється звання “Королева знань”, «Король знань». (Додаток 4)
В результаті використання ігор формуються якості:
v Самостійність
v Ініціативність
v Відповідальність.
v Творчість
v Товариськість
Участь в інтелектуальних змаганнях не лише сприяє підвищенню рівня знань, інтересу до навчання, а й розвиває ініціативу, самодіяльність, творчість учнів, змушує їх виходити за межі програми, спонукає до самоосвіти і саморозвитку.
У роботі з обдарованими дітьми слід ефективно застосовувати фронтальні, групові та індивідуальні форми навчання.
Корисними будуть, зокрема:
фронтальні заняття – семінари, дебати, дискусії, ділові ігри;
групові заняття – парні, постійні і тимчасові групи із зміною функцій їх учасників, однаковими і різними завданнями, різними формами співпраці.
Особливу увагу потрібно приділити організації індивідуальної роботи з обдарованими учнями, розробці індивідуальних освітніх програм розвитку учнів, планів індивідуальних занять.
           бібліотекар  і  обдаровані діти

Щоб знайти в кожному учневі найсильнішу його сторону, відкрити в ньому золоту жилку, всі повинні бути людьми, пристрасно закоханими в свою працю, що вміють запалити вогник такої самої любові у своїх вихованців.
В.Сухомлинський

В.О.Сухомлинський вважав, що у кожного вчителя,  а  також  і  бібліотекаря має бути своя “школа”, своя група учнів, які виявляють особливий інтерес до предмета, педагог “має здійснювати індивідуальний вплив на конкретного вихованця, чимось зацікавити, захопити, надихнути підлітка, пробудити в ньому неповторну особистість”.
Бібліотекар – творча особистість, яка вкладає  у роботу з дітьми все своє вміння, талант і прагне,  щоб їхня праця була цікавою, щоб після кожного відвідування бібліотеки та проведеного заходу у юних серцях залишався добрий  і світлий слід.   Бібліотечний  фонд  Туріянської  загальноосвітньої  школи  становить  8509  примірників  та  періодичних  видань, у тому числі  підручників – 2858.  Щорічно  фонд  поповнюється  новими  примірниками.
 Бібліотека  школи  обладнана   відповідними  меблями,  а  також  комп’ютером  та  Інтернетом.         Приміщення  бібліотеки  естетично  оформлене. На стінах бібліотеки  та  коридорів  розміщенні  стенди «Блискавка», «Найкращі  читачі нашої  школи».         На  основі  виконання  положення  про  загальноосвітній  навчальний  заклад  в  школі  функціонує  одинадцять  класів.  При  формуванні  класів  дотримуються  встановлені  норми  наповнюваності  (Постанова  Кабінету  Міністрів  України  №964  від  14.06.2000р).     
     Зокрема, бібліотекар  виявляє природно обдарованих  дітей шляхом тестувань, опитувань, тренінгів.  Цими  даними  поповнюється банк даних «Обдарованість». На сьогоднішній  день   нараховується 20 обдарованих дітей – користувачів  бібліотеки.  Серед них проводились опитування на теми: «Я – унікальна і неповторна особистість», «Що тобі цікаво?», «Світ твоїх захоплень», «Чи  вважаєш  ти себе  талановитим, унікальним?». Проведено анкетування  читацьких  інтересів  учня,   яке допомогло виявити уподобання дітей, зокрема з таких напрямків як:
     1.Якій літературі ти надаєш перевагу ?
     2.Назви своїх  улюблених авторів.
     3.Назви світ твоїх захоплень.
     4.Які теми і проблеми тебе цікавлять найбільше ?
      В  процесі  роботи  щорічно  проводиться  бібліотекарем  аналіз  читацького  формуляра,  тільки  після  цього  складається  характеристика класу.         
     Бібліотека  має багаторічні традиції, а також застосовує творчі, інноваційні підходи до роботи з обдарованими  дітьми.  Адже тут діє клуб  «Книголюби»,   а  також  ляльковий театр. Читачі-артисти часто виготовляють ляльки, шиють костюми, створюють деталі декорацій і музичне оформлення в процесі творення лялькових вистав. У роботі  з творчо обдарованими дітьми бібліотекар прагне не тільки їх виявити,  а також  допомагає  розвивати їхній творчий і природний потенціал.
   Бібліотекар Туріянської ЗШ  І – ІІІ  ступенів, для розвитку творчих здібностей учнів ефективно використовує різні форми  роботи:  конкурси малюнків, кросвордів, віршів; інтелектуальні ігри, бібліотечні  уроки.
      Діяльність  шкільної  бібліотеки  протягом  навчального  року   спрямована  на  виховання  в  учнів  любові  до  книги, культури  читання, вміння  користуватися  бібліотекою,  а  також  на  забезпечення  різноманітного  змісту  навчального  процесу.  З  вересня  по  жовтень  місяць учні  нашої  школи   брали   участь   у   регіональному  конкурсі  «Найкращий  відгук  на  сучасну  дитячу  прозу»  для  учнів  4-5 класів, де  перше  місце  в  другому  етапі   конкурсу  посів   Качан  Олександр - учень  5 класу.  Його  роботу  було  надіслано   на  третій  етап  конкурсу.
     Щороку проводиться акція  «Живи,  книго!»,  де  читачі брали активну  участь  у  наступних заходах.
         1. «Книжкова лікарня» (ремонт підручників, художньої літератури)
         3. Рейд – перевірка  стану  підручників.
         4. Виставка  дитячої  книги.
         5. Бібліотечні  уроки,  виховні  заходи.
           6. Анкетування  учнів 5-7 класів;
7.       Анкетування  батьків.                                                                                   
            Щомісяця  бібліотекар  школи разом  з  членами  шкільного  парламенту  дітей,  що  входять  до  комісії  дисципліни  і  порядку,  перевіряють  стан  підручників,  а  потім  звітують  про  наслідки  перевірки  на  загальношкільній  лінійці.   Школа  брала  участь  в  акції  «Живи,  книго!»,  а  до  Всеукраїнського  дня  бібліотек  було  проведено  Тиждень  книги, під  час  якого  учні  1класу познайомилися  зі  шкільною  бібліотекою.  Також  школярі  переглянули  книжково – ілюстративну  виставку  «Книги  різних  народів»,  відбулася  подорож  до  героїв  улюблених  казок,  конкурс  на  краще  виконання  віршів  про мову  та  рідний  край.  Для  учнів  10 – 11 класу  було  проведено  історико – етнографічну  гру  «Наші  обереги».
         Завдання  шкільного  бібліотекаря  виховувати  у  школярів  інформаційну  культуру,  культуру  читання;  формувати  вміння  користуватися  бібліотекою,  її  послугами,  довідковим  апаратом.
           З метою удосконалення  навичок  виразного  читання    віршів  та  уривків  із  прози  напам’ять,  кожного  року  проводиться  шкільний  конкурс  «Найкращий  читач бібліотеки»  для  учнів 5 – 11 класів.    Переможці цього  конкурсу  отримують грамоти. 
    З метою активізації роботи літературних гуртків, клубів юних прихильників поезії, формування у підростаючого покоління почуття пошани і любові до рідної мови, проводиться шкільний конкурс юних казкарів «Казку складаємо самі» з подальшою підготовкою рукописної збірки дитячої творчості «Казка рідного краю». Мета конкурсу – популяризація дитячої творчості, підвищення духовної культури користувачів - дітей, які долучаються в процесі роботи до кращих.
       Цінним у роботі є те, що діти самі створюють  власні  поезії  які  ми  об’єднали  в  поетичну  збірку  «Зерна  майбутнього», ставлять інсценівки, займаються різними видами народної творчості: ліпленням, вишивкою хрестиком,  різьбою по дереву, тощо. (Додаток 3)
          У збірці «Зерна  майбутнього» друкують свої поетичні твори  молоді початківці,  які є активними читачами  нашої   шкільної бібліотеки  та   членами гуртка «Берегиня» (керівник літературної студії – Олександра  Бондаренко). Презентації творчості учнів щорічно відбуваються в стінах бібліотеки, а передують їм «Виставки – інтерв’ю», де діти мають змогу почитати свою поезію, а також розповісти про те, кому вона присвячена або  історія  її  створення. Нещодавно  старшокласники  презентували  творчість  учениці   10-го класу  Віти Лимар.
    Серед обдарованих дітей – користувачів бібліотеки є майбутні поети, художники, співаки, вишивальниці, математики, комп'ютерщики. І для кожного з них у бібліотеці завжди знайдеться мудра книга та добре слово бібліотекаря.
Розвиток таланту – це поступовий і впевнений рух  вперед.  Він один з найцінніших надбань людини. Бібліотека уміло використовує цей принцип у своїй роботі з обдарованими дітьми. Тут розроблено цикл тематичних бесід: «Творчий дивосвіт», в який увійшли наступні теми:
  • Подружися з олівцем та пензлем.
  • Поезія глини.
  • Народна іграшка.Прикраси з бісеру.
  • Чарівні візерунки.
      Туріянська  бібліотека для дітей практикує також проведення різноманітних конкурсів творчих робіт обдарованих дітей на тему: «Україно моя, ти не символ - а дім», «Мати – світ у віконці», проводять цікаві вікторини: «Музичними
сторінками», «Письменники нашого дитинства», «Гармонія», організовують театралізовані вистави «Нехай дитинство весело всміхнеться» та заохочуютьобдарованих дітей долучатись до таких заходів.
      В стінах бібліотеки організовуються ігри-мандрівки, зустрічі з цікавими людьми - «Знайомтеся! Цікава людина». Захоплююче відбуваються цикли літературних зустрічей з письменниками, художниками.
   
                                    ВИСНОВОК

 Обдаровані діти – майбутнє кожної нації. Юна наукова еліта України – це її гордість, честь і світова слава та велич, це розумовий потенціал Української держави, який прокладатиме дорогу українському суспільству до вершин світового прогресу. Тому сучасна школа несе і постійно повинна нести величезну відповідальність перед суспільством за створення оптимальних умов для інтелектуального, творчого і соціального розвитку кожного свого вихованця, а, отже, в діяльності кожного навчального закладу системи загальної середньої освіти повинні забезпечуватись психолого-педагогічні і методичні фактори оптимального та ефективного формування і розвитку обдарованихшколярів.         
    Робота з обдарованими дітьми сприяє підвищенню кількісних та якісних показників діяльності бібліотеки, підвищенню її іміджу, а також підняттю престижу читання серед дітей. Туріянська бібліотека прагне, щоб усі користувачі могли успішно навчатися, творчо розвиватися, утверджуватися як майбутні громадяни України. А також намагається виховати гармонійну особистість, розвинути її талант. Адже обдаровані діти мріють про максимальну віддачу свого таланту, що породжує в них максимум морального задоволення.
       "Дитяча обдарованість постає перед нами як одне із найцікавіших явищ природи і традиційно займає одне із провідних місць у педагогічній та психологічній науках", – так  яскраво охарактеризував  учнівську обдарованість О.В.Заболотний
.






Додаток 1

Пам’ятка  бібліотекарю
для роботи з обдарованими дітьми

-         Постійно працюйте над вихованням почуттів дітей, особливо вразливих і чуттєвих до всього, що стосується їхнього «я».
-         Допомагайте обдарованим дітям виробити адекватну я-концепцію і самооцінку, розвивати емпатію.
-         Забезпечуйте сприятливу емоційну атмосферу, адже дитина набуває емоційного досвіду в процесі взаємодії з людьми.
-         Дотримуйтеся порядку й дисципліни, обдаровані діти, як і всі інші, повинні знати межу допустимої поведінки.
-         Скеровуйте енергію і творчість обдарованих дітей у потрібне русло, щоб їх праця приносила користь.
-         У роботі з обдарованими дітьми використовуйте дослідницький метод, це активізує їхню роботу.
-         Розвивайте здібності дітей, широко використовуйте метод самостійного набуття знань.
-         Привчайте обдарованих дітей працювати спільно, це допоможе їм легше адаптуватися до соціальних умов.
-         Заохочуйте дітей, це стимулює їх.
-         Тісно співпрацюйте з батьками обдарованих дітей, щоб розвинути здібності кожної дитини.



Додаток 2

Якості, які  необхідні  бібліотекарю  для  роботи
 з  обдарованими  дітьми

Бібліотекар  повинен:
1. Бути  доброзичливим  і  чуйним.
2. Розбиратись в  особливостях  психіки  обдарованих  дітей,  розуміти  їх  потреби  та  інтереси;
3. Мати високий  рівень  інтелектуального  розвитку;
4.Мати  широке  коло  інтересів  і  вмінь;
5.Бути  готовим  до  виконання  найрізноманітніших  обов’язків, пов’язаних  із  навчанням  обдарованих  дітей;
6.Мати  жвавий  і  активний  характер;
7.Володіти  почуттям  гумору (але  без  нахилу  до  висміювання);
8.Бути  самокритичним,  готовим  до  перегляду  своїх  поглядів  і  постійного  самовдосконалення;
9.Мати   творчий  нетрадиційний  особистий  світогляд;
    10.Мати  добре  здоровя  і  життєздатність;
     11.Мати  спеціальну  після вузівську  підготовку  до  роботи  з  обдарованими  дітьми  і  бути  готовим  до  подальшого  придбання  спеціальних  знань.


Додаток 3
Особливості  обдарованих  дітей:
1.    Обдаровані  діти  мають  добру  пам'ять,  особистий  світогляд, добре  розвинуте  абстрактне  мислення.
2.    В  обдарованих  дітей  добре  розвинута  свідомість,  теоретичний  спосіб  мислення.
3.    Обдаровані  діти  ставлять  високі  вимоги  до  себе,  у  них  гостро  розвинене  почуття  справедливості, боляче  сприймають  несправедливість.
4.    Обдаровані  діти  настирливі  в  досягнені  результату  у  сфері,  яка  їх  цікавить,  для   них  характерний  пошук.
5.    Вони хочуть  вчитися  і  досягають  у  навчанні  успіхів.  Навчання  дає  їх  задоволення.
6.    Завдяки  численним  вмінням  вони  здатні  краще  за  інших  займатися  самостійною  діяльністю, особливо  в  галузі  літератури, математики  і т.д.
7.    Вони  вміють  критично  оцінювати  навколишню  дійсність  і  прагнуть  проникнути  у  суть  речей  і  явищ, фантазувати.
8.    Вони  задають  багато  питань  і  зацікавлені  у  позитивних  відповідях  на  них.
9.    Обдаровані  діти  із  задоволенням   виконують  складні  і  довгострокові  завдання.
10.                      Обдаровані  діти  проявляють  великий  інтерес  до  читання,  мають  великий  словниковий  запас.
11.                      Завдяки  частому  звертанню до  засобів  інформації, вони, у  більшості  випадків, вміють  швидко  виділяти  найбільш  значимі  відомості, самостійно  знайти  важливі  джерела  інформації.
12.                      Порівняно  зі  своїми  ровесниками  вони  краще  вміють  розкривати  взаємозв’язки   між  явищами  і  сутністю, індуктивне  і  дедуктивне думати,  маніпулювати  логічними  операціями, систематизувати,  класифікувати  і узагальнювати



«Зерна  майбутнього»

Туріянської  ЗШ
І-ІІІ ступенів



 Сербіна Карина  Олексіїввна

         Народилася  і  проживає  в    Турії.  Навчається  в  загальноосвітній  школі  І – ІІІ  ступенів  в  9  класі.  Любить  писати  вірші,  читати  книги,  малювати. Неодноразовий  переможець  районних   олімпіад.  Займала  перші  місця  в  обласних  акціях.   Друкувалася  в  районній  газеті  «Новомиргородщина».   Має  багато  різносторонніх  захоплень:  танцювати,  виступати  на сцені,  брати  участь  у  різноманітних  конкурсах,  акціях, знаходити  нових  знайомих,  допомагати  іншим.


Тиха    нічка

Місяць  на  небі,  зорі  довкола.
Затихла  річка,  заснули  гори.
Місяць  колише:  «Тихенько  малята!».
Сплять  вони  тихо,  немов  янголята.

Місяць   на  небо  вийде  вночі,
Перли  розгубить  усі  в  кришталі.
Сонечко  встане  і  перли  збере,
І  всі  на  небо  їх  поверне.

Зорі  засяють  ясніше  у  тьмі
В   небо  подивиться  вогник  в  іскрі.
Ранок  прийде,  зникнуть  вогні -
Трави  рясніють  усі  у  росі.








Довгаленко  Аліна  Миколаївна

         Учениця  8 класу  Туріянської  ЗШ  І – ІІІ  ступенів.  Дівчинка  змалку  мала  поетичну  натуру,  була  надзвичайно  чутливою. Перші  поетичні  спроби  наштовхнули  на  написання  власних  віршів, коли  прочитала  збірку  Лесі  Українки.  Вірші  почала  писати  в  початкових  класах,  брала  активну  участь  у  різноманітних  шкільних  та  районних  конкурсах. Захоплюється  поезією,  досліджує  легенди,  звичаї, традиції  та  історію  рідного  краю.


Татусь

Татусю  рідненький,  найкращий  на  світі,
Ми  любим  тебе,   ми,  твої  діти.
За  руки  золоті  і  за  ласку
Будь  завжди   щасливим  і  здоровим  будь – ласка

Піду  я  учитись  і  буду  далеко.
На  крилах  летітиму,  ніби  лелека.
До  тебе,  додому,  рідненький  татусю,
І  до  грудей  я  твоїх  пригорнуся.

Математика
Математика -  наука!   Це  не  горе  і  не  мука, 
Це  країна  точних  знань - додавань  і  віднімань.
Там  є  множення  і  дроби,  також  ділення  і  корінь.
Коло, ромб, квадрат, трикутник, модуль, конус,
Прямокутник, синус,косинус, рівняння
Нам  потрібні  всі  ці  знання.
Теорема  Піфагора  про  трикутники  говорить
Площа,  маса, куб,  обєм  нам  свої  знання  дає.
Хто  в   країні  цій  буває,  той  усе  про  неї  знає




  Ворона  Анжеліка  Романівна

  Навчається  у  8 класі  Туріянської  ЗШ  І – ІІІ  ступенів. Бере  активну  участь  у  шкільних,  районних  та  обласних  олімпіадах  з  різних  предметів.  Анжеліка  – президент  шкільного  самоврядування,  а  також  головний  редактор  шкільної  газети  «Вісник  школи».   Також  навчається  в Новомиргородській  музичній  школі  по  класу  фортепіано.  Учиться  на  відмінно.  Захоплюється  літературою, хореографією,  музикою.

Вершник  на  коні.

Почула  вчора  я  у  сні,
Як  скаче  вершник  на  коні.
Страшенно  хочу  я  побачить,
Та  це  ж  приснилося  мені.

Прекрасний  принц,  казковий  коник -
Вони  скакали  вдалині.
На  шиї  в  коника  ще  й  дзвоник,
А  в  принца  квіти  чарівні.

Все  стихло,  я  мабуть  проснулась,
Мій  принц  помчався  на  коні.
І  тільки  в  мене  залишились
Лиш  квіти,  що  були  у  сні!






***
Було  це  тихим  днем  квітневим
Здригнулася  уся  земля
Велике  горе  на  Вкраїну 
Спустилося,  мов  пелена
І  тиха  Припять  заридала,
Здригнулися  ліси,  поля,
                                                    Велике  місто  опустіло 
На протязі  одного  дня.
Людей  вивозили  солдати,
Рятуючи  чуже  життя
Не думали  вони  про  подвиг,
А рятували  майбуття.
Приборкали  вони  реактор, 
А  навкруги  усе  цвіло.
Для  нас  зробили  все  можливе,
                   Щоб  на  землі  усе  жило
Ми  повинні  пам’ятати  
Про  тих,  хто життя віддав.
          І від біди страшної
          Майбутнє для нас врятував.   


Приз
Ілона   Анатолівна

         Кожна  людина  шукає  себе  у  спорті,  науці  чи у  мистецтві… Кожен  шукає  родину,  гроші  чи  славу…  Родину  можна  побудувати, гроші  заробити, а  славу,  славу  здобути.  Так  вважає учениця  11 класу Туріянської  ЗШ  І – ІІІ  ступенів. Навчаючись,  вона  досягла  вершин  і  змігла  відчути  радість  перемоги  на шкільних та  районних  олімпіадах,  конкурсах,  акціях, де  займала  перші  місця,  а  також  в  багатьох  творчих  літературних  конкурсах.  Серед  захоплень  можна  виділити  читання  книг,  написання  віршів, займається  дослідницькою  діяльністю.
       
Дитинство  моє  босоноге,
Ти  йдеш  назавжди  в  небуття.
На  серці  неспокій,  тривога –
Попереду – ціле  життя.

Яким  воно  буде – не знаю:
Гірким чи  солодким,  як  мед.
Легкого  шляху  не  шукаю,
А  йтиму  тернистим  вперед.

І  вірю,  що  вистачить  сили,
І  знаю,  що  вистою  я.
Де  б  доля  мене  не  носила –
Зі  мною  завжди  Турія!
Люблю  я  весняне  поле
І гомін  дібров  за  селом.
Коли  небо  таке  неозоре
Займається  літнім  теплом.
Пють трави  вранішню  росу,
Благословляють  прийдешній  день.
Стрепенулись  від  лютих  морозів
І  заводять  весняних  пісень.
Я  стою  непорушно  у  гаю 
І  вслухаюсь  в  мелодію  трав.
Все  єство  моє  завмирає,
Бо  у  ній  я  дитинство  впізнав.
                             
Лимар  Катерина  Олексіївна

Учениця  10 класу  Туріянської  ЗШ  І – ІІІ  ступенів.  Вірші  пише  з  раннього  дитинства.  Друкувалася  в  районній  газеті  «Новомиргородщина». В  її  лексиконі  немає  слів  «не можу».  Твердо  впевнена,  що  на  світі  можна  перемогти. Гасло: «Якщо  не  вдається  з  першого  разу – намагайся  знову»  придумане  спеціально  для  неї.  Енергійна,  завжди  в  русі,  довірлива.  Як  поетична  душа,  любить  все  неординарне,  любить  дивитися  на  вогонь  і  хвилі,  білі  троянди  і  чорні лебеді. Мріє  пов’язати  своє майбутнє  з  поезією,  журналістикою.
Моя  Турія
Мій  рідний  край,  куточок  милий
Чарує  чимось  і  п’янить.
Його  любов  усіх  зігріє,
Вона  мов  піснею  летить.

Ти  лиш  вдивись  у  цю  картину
Пахучих  трав,  чарівних  мрій,
Кохання  першого  й  надій –
Враз  відійдуть    сум  та біль.

І  місця  в  світі  кращого  немає,
Ніж  рідна  хата  в  ріднім  краї,
Де  зранку  чути  пісню  соловя,
Де  ти  живеш  й  твоя  сімя.

Я  завжди  буду  пам’ятати
Своє  село  і  рідну  хату.
І  не  забуду  я  ніколи
Мій  рідний  край,  барвисту  мову.

В  житті  у  кожної  людини
Є  своє  щастя – це  родина!
Чи  то  маленька,  чи  велика,
Та  найрідніша,  бо  єдина.


 О краю  милий,  Турія!
До  себе  маниш  знов  і  знову
Весною,  літом  чи  зимою,
Ти  нас  дивуєш  чимось  новим.

Квітують  трави,  колосяться  поля.
Солодкий  подих,  запах  хліба  з  печі.
Я  гордо  промовляю: « Це  моя  земля!
І  зветься  просто – Турія!»

Тепло  сімейного  вогнища

У  своєму  ще  короткому  житті
Я  бачила  уже  багато  дива:
Весняне  сонце,  зорі  уночі,
І  мамина  усмішка  незрадлива.

                   Дідусь,  бабуся, тато  і  сестричка –
                   Сімя   моя  щаслива  й  невеличка.
                   Її  люблю і, звісно, поважаю –
                   Життя  свого  без  них  не  уявляю.

Коли  погано  інколи  буває,
На  небі  сонце  хмари  закриває.
Так  хочеться  сказати  щиро  й  тихо:
«Моя  сімя – маленьке  диво!»

                   Дощі  і  зливи,  грози  і  вітри
                   Не  зможуть  наше  щастя  зруйнувати.
                   В  піснях,  у  віршах  я  буду  закликати,
                   Що  рідних  треба  шанувати!

По-справжньому  щаслива  та  людина,
Що  маму  й  тата  змалку  обійма.
В  очі  вдивляється  й  говорить  щиро,
Приємні,  ніжні, лагідні  слова.



Стрілець  Віталіна  Сергіївна
Навчається  в  Туріянській  школі  І – ІІІ  ступенів  у  10  класі. Поетична  душа  юної  дівчинки  ввібрала  в  себе  всю  красу  рідної  природи,  її  неповторну  чарівність.  Віталінка  пише   вірші,  малює  гарні  картини,  з-під  її  рук  з’являються   на  світ  шедеври  декоративно-ужиткового  мистецтва.  Вона  неодноразово  брала  участь  у  конкурсах,  де  займала  перші  місця.

Моє  село
Як  гарно  і  мило  у  моїм  селі,
Ніде  так  не  бува  й  не  буде!
І  тільки,  тільки  в  Турії  так
Солов’ї  співають  навесні.

Улітку  мій  край  квітами  укрився,
Узимку  кучугури  замели,
А  восени  кружляє  в  хороводі  листя
Мій  край  найкращий  на  усій  землі!


Дитинство
Дитинство – золота  пора!
Всі  знають  це  й  дорослі,  й  дітвора.
Ми  на  санчатах  радісно  катаємось
З  гори  на  лижах  весело  спускаємось.

Квітки  ми  рвем, вінки  плетем
І  в  школі  гарно  ми  вчимося ,
За  добру  справу  беремося -
Летить  дитинство  день  за  днем

Як  жаль,  що  ця  ріка  по  імені «дитинство» 
пливе  й  пливе  неначе  корабель.
На  мене  хай  ніколи  не  чекає,
Бо  я  ступаю  у  дорослий  день!

Збережіть  природу  люди!

За  безмежні  ліси,  за  безкраї  степи
Голос  свій  я  природі  віддам,
Щоб  потомки  безпечно  у  світі  жили,
Щоб  Природи  звеличили  Храм.

Хай  ніхто  не  ламає  гілок,
Не  лякає  маленьких  пташок,
Не  вбиває  довірливих  звірів –
І  вони  у  добро  повірять

Не  руйнуй  чарівну  природу,
Хай  мине  нас  найгірший  час,
Хай  нам  доля  дарує  вроду,
Хай  не  буде  ні  сліз,  ні  образ.

А  якщо  ми  накоємо  шкоди
І  зруйнуємо  Храм  Природи,
Не  пробачить  природа  людям,
Схаменемось -  та  пізно  буде!





Сьогодні  ми  вам  представляємо  юні  обдарування – Туріянської  загальноосвітньої  школи                            І – ІІІ  ступенів. 
Для  декого з  них - це  перші  проби  пера.  Та,  можливо,  своє  подальше  життя повяжуть   з  поезією, стануть  відомими  письменниками  Кіровоградщини.
Тематика   їхніх  творінь   досить  різноманітна,  що  свідчить  про широкий  кругозір  авторів - початківців.  Вони  закохані  у  своє  село,  у  свій  рідний  край, школу, вчителів, друзів, рідних.  Пишуть про  те,  що  відчувають  своїм  серцем  та  бачать  своїми  власними  очима.
Просимо  до  вашої  уваги  усіх  шанувальників  української  поезії  прочитати рубрику  «Зерна  майбутнього  Туріянської загальноосвітньої школи».
 Вчителі-філологи   школи   надають  учням  всіляку  допомогу,  корегують  тексти,  підтримують  усі  починання,  надихають  на  подальшу  творчість.
   Отже,  запрошуємо  допитливих  і  вдумливих  читачів  у  царину  творчості.






«Граючись  розвиваємось»


«Все бачу»
    На столі розкладають 15-20 книжок так, щоб заголовки було добре видно. До столу підводять  гравців.  Вони мають право дивитися на книжки не більше заздалегідь зазначеного часу – 30 секунд, 1 хвилина і т.д. (у залежності від кількості книжок і підготовки гравців). Потім гравці по команді відходять від столу і по пам’яті, не дивлячись на книжки, називають заголовки виставлених книжок. Виграє той, хто запам’ятає більшу кількість назв. Стіл може бути змінений бібліотечною виставкою, книжковою полицею.
   Ця гра розрахована на дітей різного віку, підбір книжок повинен бути обміркований бібліотекарем. Так, наприклад, виставка може носити тематичний характер (Велика Вітчизняна війна). 
«Письменник чи ні»
   Бібліотекар швидко показує імена різних видатних особистостей, додаючи до кожного імені слово «письменник».
  Наприклад: Котляревський – письменник, Жюль Верн – письменник і т. д. Бібліотекар може назвати ім’я, яке не є прізвищем письменника, проте до нього додає слово письменник, Репін – письменник. Діти, які в цьому випадку підняли  руку, вибувають з гри. Виграє гравець, який залишився в грі.
     Вибирати імена письменників для цієї гри треба відповідно віку і розвитку учнів.
«Хто більше»
   Гравці вибирають будь-яку літеру алфавіту, і кожен учень складає список імен письменників, літературних героїв або назв літературних творів, які починаються з вибраної букви. По закінченню встановленого терміну (наприклад 5 хвилин), усі списки зачитують у голос, імена і назви, які збігаються викреслюють. Виграє той, у кого після ви креслення залишається більше імен і назв.
  Рекомендується не змішувати в одному списку імена письменників, назви їхніх творів і героїв: у дітей це може викликати тільки плутанину.
    Наприклад, на букву «Г»: Гоголь, Головко, Грибоєдов, Горький, Гюго, Гейне, Гончар, Грабовський, Генрі, Григорович, Грінченко.
   Керівнику гри особливу увагу треба звернути на обговорення списків самими учасниками. Важливо направити дітей на коментар своїх списків, зав’язати дискусію, з’ясувати, що написав письменник, значення його творчості, в яку епоху жив і т. ін. Ці дискусії зацікавлять школярів. У процесі дискусій слід звертатися за довідками до словників, енциклопедій, привчаючи гравців до використання довідкового апарата бібліотеки.

«Хто  швидше»
Кожен з учасників отримує аркуш паперу, який розділений на п'ять пунктів:
1. Письменник...
2. Художник (або скульптор)...
3. Музикант...
4. Політичний діяч...
5.Учений...
Учні обирають будь-яку букву. Слід згадати відомі імена, які починаються з цієї букви відповідно пунктам:
Наприклад, вибрано букву «М»:
Письменник – Малишко.
Художник – Моне.
Музикант – Моцарт.
Політичний діяч – Медведєв.
Учений – Менделєєв.
Виграє той, хто найшвидше за всіх заповнить анкету. 
«Спіймав – відповів»

     Гравці
  стають у коло і кидають один одному м'яч. Учень, який кидає м'яч, називає прізвище будь-якого автора, наприклад Джек Лондон. Учасник, який спіймав м’яч, швидко називає твір цього автора, наприклад: «Мартін Іден». Після цього він кидає м’яч іншому учасникові гри. Учень, який не знає відповіді, вибуває з гри. Виграє той, хто залишився у колі.


                                                                  «Сучасник»
     Гравці, за згодою,  обирають літературну епоху, наприклад твори 60-х років ХХ ст. На папірці пишуть автора і твір зазначеного часу. Гравці, які зробили помилки в назві чи які назвали письменників інших епох – вибувають із гри. Якщо декілька учасників обрали одного і того ж письменника, тоді між ними влаштовується літературна дуель. Переможцем оголошується той, хто написав більше творів вибраного автора.

                                            використана  література
1.     Національна доктрина розвитку освіти /ІІ Всеукраїнський з’їзд працівників освіти. – К., 2001.
2.     Сухомлинський В.О. Вибрані твори в п’яти томах. – К., 1976-1977.
3.     Обласна комплексна програма «Обдаровані діти і молодь Кіровоградщини».
4.     Концепція Державної програми роботи з обдарованою молоддю на 2006-2010 роки. Проект.
5.     Білик Н.І., Моргун В.Ф., Настенко Н.В. Обдаровані діти: виявлення і досвід розвитку //Завуч. – 2000. – № 6. Наша вкладка. – С.1 – 8.
6.     Демченко В. Обдарований учитель – обдарований учень // Управління освітою. – 2005. – № 17. – Вкладка. – С.1 – 8.
7.     Постельняк А.І. Педагогіка творчості В.О.Сухомлинського, досвід А.Б.Рєзніка в дії. Феномен Гайворонської п’ятої. – Кіровоград, 2006. – 68 с.
8.     Педагогічна рада. Ч. 1, 2 /Упорядник Н.Мурашко. – К.: Ред. загальнопед. газ., 2005. – 128 с. (Б-ка «Шк. світу»).

9.     Таїна обдарованості: практично зорієнтований збірник на допомогу тим, хто працює з обдарованими дітьми /Укладач О.В.Заболотний. За заг. ред. Н.І.Клокар. – Біла Церква: КОІПОПК, 2005. – 160 с.


Комментариев нет:

Отправить комментарий